Thursday, August 20, 2009

bateri keta...

hari isnin ptg tu time aku nak start enjin keta tba2 je enjin die cam susah je nak idup...aku dah jd cuak dah time tu yelah kan aku dah la sorang2 nak blk keja ngan letih lg kan tba2 je keta wat hal....blh je dia idup tp mcm x confiden...chewah hehe ape lg trus call my hubby cakap keta mcm something je pastu my hubby ckp try dulu blk rumah...huhu kite dah nervous kan ckp la kalau x leh idup nnt mati tgh jalan mcm mana...trus my hubby marah kate aku ni pikir bukan2 sedih trus kena marah ni biasa la semenjak peknen ni jd cam sensitif ckit pantang my hubby marah mest trus sedih punya...hehe

oh ye bila start je keta td meter dia menyala lambang bateri tu pastu o/d off menandakan masalah bateri kot ngan automatic...

buat sape2 yang x faham keta myvi lebih kurang mcm ni la meter dia...aku google je gmbr ni...hehe yang hujung tu bateri yang lg satu aku bulat merah tu tmpt lambang o/d off tu, keta myvi ni kalau tgh drive blh je kita wat o/d off ni tp pick up jd mcm laju ckit pastu bunyi mcm org nak berlumba gitu...haha tp bila die berkelip sendiri o/d off tu tandanya something wrong la tu...aku try nak off kan o/d off tu tp x blh pastu terpaksa la aku drive jugak blk ngan lmbang o/d off tu dok berkelip2, ambik jalan yang paling x byk keta or jalan belakang la, jauh ckit dr jalan biasa tp janji x la mampus kat tmpt org ramai kan...nnt malu lak...hehe

nasib le blh selamat smpi rumah, pastu yang angin nye bila sampai rumah mudah plak die idup...jd cam terkonpius jap, my hubby ingat aku mereka2 cite lak...huhu esoknye try nak start kete mcm susah gak tp still blh idup lg...sebab time tu aku nak p klinik gagahkan dulu la pegi kan sbb nnt lmbt g klinik doktor x de plak...call driver opis aku die ckp kalau x start nnt derang dtg tolong, elok hbs jumpa doktor ok plak blh idup...aku gagahkan jugak g opis(sgt dedikasi ye nak masuk keje...haha)

ptg nye time aku nak blk ditambah plak ngan hujan yang agak lebat(sgt membantu aku...haha) lansung dah x leh hidup keta aku tuh..huhu nasib la ofismate aku blum blk trus call die ckp enjin x leh hidup...die datang ngan jumper bersama assistant yang agak ramai...soka sebab ramai datang nak tolong hehe terexcited tba2...so ptg tu selamat lah duit aku melayang kira2 RM150 menukar bateri...aku ambik bateri kering brand century je sbb kedai tu ada bateri kering je tinggal bateri basah yilek...kira ok lah aku kan malas check air bateri ni...hehe warranty setahun kalau x sampai setahun blh je tukar free...kalau dah lebih setahun kena waspada la sbb anytime je blh jd bateri weak tu...dia ambik bateri lama RM10 kira orait la aku onkan je pastu br tau kalau perodua bateri kering RM195, basah skali tukar RM206++, pastu bateri lama derang ambik x byr pun, pastu certain kedai ambik bateri lama rm3 je...

nampaknye pasni byk lg la kena belajar bab kete ni...org kedai tu cakap jugak bateri weak memang susah nak start kete tp bila dah drive dia akan recharge n time masih panas enjin senang kite nak hidupkan kete blk tp bila dah cool down kete tu jd la susah nak start blk tu...br aku faham situasi awal yang jd kat aku tu...pelajaran br tu...hehe

2 comments:

  1. org pompuan ni mmg lomah sket bab kereta ni. mcm saya, hasben slalu komplen.. tukang pakai dan bawak je.. baba2 lain fail. hehe

    ReplyDelete
  2. perfect love: kena belajar gak sebab slalu gak pz jd kes2 kecemasan ni sebab pz y drive sendiri g keja...dr mula dapat lesen dah drive mcm2 benda pz langgor...hehe pengalaman berharga gak tu

    ReplyDelete