Saturday, July 16, 2011

petua nak mudahkan bersalin

aku hari tu kan masa nak bersalinkan syaza terlebih due date 3 hari...dah kata nak bagi cepat bersalin maka macam-macam petua yang orang bagi aku try...selain dari petua yang aku google kat internet...hehe tapi bese la kan iklan banyak maka lambat sikit nak share pasal petua ni...cuma sempat share guna sms je dengan sesetengah kengkawan yang sms kat aku tanya pasal petua-petua ni semua...hehe

antara-antara petua yang aku try masa mengandung kat syaza hari tu:

1. minum air kelapa muda
yang ni macam x brapa nak berkesan dekat aku, mungkin sebab aku try pun dah minggu-minggu last dekat-dekat nak due date...bak kata mak aku "dah satu mayang buah nyoq aku bg hang makan tapi x beranak-beranak jugak, ni nak masuk mayang baru dah" hehe apa boleh buat kan..kalau ikut pembacaan aku kena mulakan sejak masuk perut tujuh bulan lagi tapi masa mengandung kat syaza aku x rajin sangat minum air kelapa

2. banyakkan berjalan
berjalan dari segi maksud tiap-tiap hari ye tuan-tuan dan puan-puan...ni aku dapat petua lama dah sejak mengandung dekat syauqi lagi, sorang akak yang aku jumpa masa btn petua kat aku sebabnya dulu masa dia mengandung dia hari-hari kejar lrt...haha dan dia cakap masuk labour room pun ambik masa x lama untuk keluarkan baby...tapi masa mengandung dekat syaza aku adalah malas nak bergerak...sanggup tunggu lif biarpun ambik masa 5 minit konon sayang lemak kat badan siap ambik cuti awal duk kampung sudahnya terlebih 3 hari dari due date...mungkin sebab hari sebelum bersalin aku nek keta dari kampung pegi sungai petani (err naik keta kira berjalan dak??)

3. kerapkan mencangkung
yang ni aku x tau kat mana lojiknya...tapi petua ni aku goolge kat tenet...balik tu trus aku mencangkung sental bilik air kat rumah mak aku...sudahnya bilik air berkilat, mak aku hepi tapi aku x beranak jugak...apa kes??

4. kerapkan bersama
ni dari segi maksud together-together la ngan encik hasben tapi petua ni x bleh aku praktik masa tu sebab aku pjj dari sebelum syaza kuar sampai la skang...kat orang lain yang x pjj bleh la praktik kot..ikut pembacaan aku air mani lelaki boleh mencepatkan contraction...

5. mandi bagi kerap
ni aku amal masa syauqi dulu bila dah buka brapa-brapa cm tu aku mandi bagi lama sampai gigil-gigil badan pastu kerapkan mandi..memang berkesan sebab cepat ja contraction tu dari 2 cm naik ke 4cm sampai la bersalin

6. makan minyak yang ditanak
yang ni mak ndak aku kasi petua ni tapi aku x try pun sebab zaman skang ni sapa la nak menanak minyak sendiri ni kan...kalau ikut petua dia naik perut 6 bulan tu dah boleh try sehari satu sudu macam makan ubat plak

7. lepas mandi tu ambil air hujung rambut selawat 3 kali minum
ni plak aku dapat dari mak bidan yang datang rumah...pun aku try tapi mungkin belum masa x nampak hasil dia pun

8. minum air teh ngan kuning telur
ni aku dapat dari sapa ntah tapi aku try jugak dan berkesan kot sebabnya minum hari ni malamnya sakit esok beranak...cara dia air teh tu bancuh dalam secawan letak gula macam biasa pastu campur kuning telur x kesah la telur ayam kampung ke ayam bandar dan minum...rasa dia macam air teh susu je...ikut petua tu kalau dah masa memang cepat la bersalin kalau belum masa x jadi jugak

tu petua-petua yang aku dapat la...kalau ada sesapa ada petua-petua lain bolehla share...yang bakal melahirkan bolehlah try nanti, sekadar berkongsi ilmu

1 comment:

  1. Salam ziarah ya, saya dulu try minum minyak kelapa, alhamdulillah, tak tau la kebetulan atau memang membantu, baby keluar licin aje..hehe

    ReplyDelete