Sunday, March 27, 2011

pabila anak demam...

syauqi selalu akan demam tiap kali kena cucuk dan aku kiranya bernasib baik sebab masa-masa lain dia agak payah demam melainkan dia sendiri pegi mengacau orang yang demam dan berjangkit...setakat umur dia setahun setengah ni cuma 2 kali dia demam sebab berjangkit, lain-lain demam tu sebab kena cucuk imunisasi...dan apa yang aku amalkan bila dia demam adalah:
1. mula-mula sekali mesti la ambik cuti kan untuk jaga anak...biarpun pengasuh dia blh diharap nak jaga dia bila dia x sihat tapi biarlah aku berkorban janji demam anak aku tu x melarat
2. bg makan ubat kalau ada...kalau masa tu time tu ubat dah expired nak ke klinik pun makan masa silalah ambik langkah alternatif lain...dah la budak sorang tu memang payah nak makan ubat...kena sorang pengang sorang lagi suapkan ubat
3. kalau time malam, biasa aku lap badan dia dalam 15-30 minit sekali...lap ni satu badan dan masa tu memang aku x bg pakai baju lansung...bunyi cam kejam je kasik anak pakai pampers semata...tapi suhu badan dia x la mencanak sangat naik, agak-agak cepat sangat badan dia panas balik aku sambung balik lap badan dia. even kadang tu 5 minit sekali.
4. kalau waktu siang aku mandikan dia lebih kerap...blh jadi 5 kali sehari...pun reason x mau bg panas badan dia naik mencanak jugak.
5. bila petang nak maghrib tu biasa aku mandikan dengan air asam jawa....slalu budak tu mesti nangis sebab geli...tapi memang berkesan untuk turunkan panas badan dia...cara dia, lepas dah jirus ckit badan dia lumurkan air asam tu satu badan pastu biar dalam seminit dua x pun 5 minit pastu baru bilas balik

dan aku rasa orang lain mesti lainkan cara amal derang...kalau nak share-share jugak boleh la share...mana tahu apa yang kita amal tu berkasan untuk anak orang lain jugak...tapi yang kat atas ni apa yang aku amalkan la...sebab bagi aku cara traditional itu lebih bagus dari bagi anak makan ubat demam....

1 comment:

  1. asam jawa mmg berkesan nk kurang kan panas badan budak2 kan..selalunya kami just lapkan air asam jawa je kt kepala n badan anak2..blom penah lg mandikan ngn air asam jawa..boleh try la next time

    ReplyDelete