Monday, April 2, 2012

ukuran kekayaan

bagi setengah orang kalau kaya ni mestilah pakai keta mahal...5 series ka..rumah besar, keja besar, bini besar eh? haha tapi aku rasa mungkin setiap orang pendapat adalah berbeza kot...bukan semua yang keta besar, rumah besar tu kaya weh...cer tengok payslip depa..akaun lam bank depa..mesti defisit banyak la

pendapat aku sendiri plak..ukuran kekayaan bagi aku adalah aku boleh bersara awal dengan total zero hutang dalam bank, atau pada sapa-sapa, boleh beli apa aku nak tanpa kena buat bajet, atau kira-kira sampai 10-20 kali padahal nak beli majalah yang rega rm5.60..haha maka sekarang kalau dikira aku masih lagi belum kaya..kena usaha lagi untuk lebih senang di masa depan...

mungkin pada orang lain macam nampak aku ni senang dah ada kereta, rumah, keja tetap, anak dan suami tapi penahkah depa tengok gaji bersih aku, lepas tolak hutang-hutang..haha tu semua biarla aku dan encik hubby ja tanggung...dan nak beli barang pun kena selalu kira-kira sama ada tu adalah keperluan ataupun kehendak..tu betul-betul kena guna atau ada pilihan lain lebih murah dan jimat ataupun boleh ja x guna lansung...

sebab tengok life orang lain...mungkin depa pun ada hutang jugak..tapi rasanya lagi senang dari aku kot..dan aku x nafikan ada jugak lagi susah dari aku..maka aku adalah dalam kategori sederhana susah..harap-harap lagi 3 tahun ekonomi famili kecik aku tu boleh lebih berkembang..harap-harap la dapat la kot aku pencen sebelum umo menjejak 50an...boleh duduk di rumah goyang kaki, tiap-tiap bulan duit masuk, simpanan cukup, masa kecemasan ada duit nak guna..hutang pun tiada..moga jadi kenyataan la hendaknya harapan aku tu..amin

3 comments:

  1. amiiin pizet..biar xkaya..y penting berkat, sihat dan hati senang!

    ReplyDelete
  2. amin.

    kita sama. golongan sederhana. tapi harap2 dengan sederhana, hidup kita lebih bahagia.

    ReplyDelete
  3. pizet takpe... janji kita senang ati, kalau kaya hati tak senang pun susah gak.. pape pun, jue doakan yg terbaik bt pizet and family

    ReplyDelete