Sunday, April 1, 2012

hai la pengasuh

sekadar sesi meluah perasaan...aku x sure plak pengasuh aku ada baca belog aku ni ke dak? haha bukan apa kadang ada jugak rasa x puas hati dekat pengasuh anak-anak aku ni...dia start mengasuh sejak dari syauqi umo 2 bulan lebih dah aku hantar dekat dia...kalau dari segi penjagaan memang puas hati...siap potongkan kuku..dulu syauqi pakai cloth diapers..kadang tu siap cucikan cd tu..biarpun berkali-kali aku pesan x yah cuci cuma masukkan dalam wetbag tu ja

tapi dia ada komplen pasal cd tu x lama lepas tu dan syauqi macam x selesa pakai cd...aku pun stopkan hantar cd kat dia dan zaman syaza pun x dak dah bercd bagai ni..cuma disposable diapers ja...dua-dua jugak bersusu ibu masa awal-awal dan skang syaza masih lagi bersusu ibu..syauqi saja tidak...

pengasuh aku ni anak baru ja sorang..pompuan yang tua setahun dari syauqi...maka total sehari dia menjaga cuma 3 orang saja, syauqi, syaza dan anak dia...aku memang x komplen la bab anak melasak, calar ke jatuh ka sebab memang natural budak nak membesar ada luka ke calar tu memang adat la kan...

cuma sejak bertambah jadi dua ni aku perasan la jugak..dia dah makin banyak komplen..syaza x nak duduk la, syaza x mau minum susu la, x mau makan la, boleh ambik awal x syaza meragam, selain dari boleh ambik awal x nak pegi dotdot, nak ke dotdot...kadang tu aku think positive lagi..mungkin dia concern bila dah meragam ni susah hati ke apa..tapi bila aku ambik bawak balik rumah boleh plak main macam biasa..x dak masalah meragam ke apa...tak pa still think positive ni

aku dengan encik hubby adalah kerja tidak sama hari..aku cuti jumaat sabtu, encik hubby pulak hari sabtu ahad...dan husband si pengasuh ni pulak cuti sabtu ahad..aku perasan kalau hari ahad ja mesti banyak dalihnya seboleh mungkin x mau la nak mengasuh...ambik lambat sikit la...ambik awal sikit, hantar awal, nak pegi kenduri..dan lain-lain..

ada suggestkan tukar hantar nurseri pulak tapi dekat taman aku tu x ada nurseri la plak..hukhuk sebab kebanyakannya isteri tidak bekerja maka banyak la yang ambik upah mengasuh di rumah sahaja..kalau taman sebelah tu mungkin ada la kot...tapi kena consider boleh ka handle ebm ni..time emergency x boleh dah hantar(skang pun emergency x hantar jugak)...dilema sungguh la, syauqi pun plannya tahun depan baru nak hantar tadika

kalau korang ada ideakah?

2 comments:

  1. nak bagi pendapat pun tak dak anak lagi...hehe..

    tapi berdasarkan pemerhatian pada anak kawan2, better hantar tempat lain. sbbnya bila pengasuh dah banyak komplen, maknanya sikit sbnyak dia tak ikhlas dah nak jaga anak kita.

    bila dia mula tak ikhlas, takut jadi macam2 pulak kat budak2 tu..

    sekian. my 2 cents :P

    ReplyDelete
  2. samela pizet..mkin byk komplen..aishah asyik menjerit mintak dokong la..aishah itula inila..haihhh mcm2!
    pdahal dia yg amek ramai bb..skang dia jaga 8 budak! dah tahu expect budak nak diam..aihh budak bisu je kan diam?? argghh tensioN!@

    ReplyDelete