Wednesday, March 3, 2010

nasihat je blom tentu ku follow

semenjak dah jd mak mak org ni ku jd sensitip ckit bila hal2 yang melibatkan anak padahal anak baru sorang bukan apa orang blh ja berkata-kata tp yang merasa adalah aku...dulu aku rasa aku adalah antara org yang x ambik kisah pun pasal hal budak2 ni even ku rasa sampai sekarang kalau tgk bb or budak yakni anak org len aku hanya tgk kadang tu sentuh pun idak...

bukan daku x suka tp bila dah lama jd anak bongsu 12 tahun tu then dpt adik masih rasa kekok jugak nak pegang even ku rasa aku sendiri x suka sgt dgn budak2...tp aku pun pelik dan hairan nape masa lahirkan syauqi aku x kekok lansung dari awal lg aku blh ja dukung dia....naluri keibuan kot...

tp bila dah jd mak mak org ni memang ramai orang akan komen, bg nasihat segala kan...ku rasa mana yang baik akan aku ikut dan mana yang ku rasa x baik tu maaflah ye...tp daku sungguh x faham kalau dah nama pun nasihat ataupun saranan x semestinya wajib diikut kan?...dah tu nak emo tu nape lak...pelik gak aku
contoh yang aku penah kena la kan masa kejadian ni syauqi br umo 3 bulan ++

kak a: wat per tu pam susu ke?
aku:haah bekal untuk anak
kak a:anak laki ke pompuan
aku : laki
kak a: mesti kerap bgn malam
aku: kerap gak la satu mlm tu dalam 3 kali gak la
kak a: blh dah nak bg nestum, bancuh cair2 pastu bg ikut botol
aku: x pe la x mo bg makan ingat nak tunggu 6 bulan br bg makan x kan la aku nak panjang lebar kat dia keburukan bg awal makan kat bb kan?..kan?
trus je akak tu wat muka...eh emo la plak dia ku rasa cam malas ja nak panjang lebar ngan dia lgpun ku tgk akak tu mcm dah 40an je...

situasi 2 plak
masa aku kat pejabat ada org jual alat2 pendidikan tu tba2 mai jual barang dia, cite kemain lagi paham2 je la kan org jual barang bila aku cakap x nak dah penah ada org mai dah sblm ni trus dia macam x caya "ish mana ada saya org first datang cni, brapa org tu jual kat akak?" aku yang ingat2 lupa ni mana la nak ingat rega dia diam je la...trus dia ingat aku tpu kot

beli la produk ni bg untuk anak kalau x beli rugi akak nant salah satu sebab aku x suka kat dia dan x rasa nak beli barang dia pasal dia panggil aku akak mcm la dia muda sgt bila ku jawab aku ada cara aku sendiri dalam mendidik anak trus dia macam memperlekehkan aku...sentap aku masa tu...suka ati aku la nak didik anak aku sendiri..macam la bila aku x beli produk dia anak aku akan gagal dalam idup nnt...nauzubillah...kalau nak jual barang pun perpada-pada la kan marketing tu dah la terjah bilik aku masa aku tgh sibuk gila pastu celoteh panjang nak mampus, panggil aku akak lak tu dah tu paksa2 lak aku beli barang dia...x koser aku nak layan
silalah anda keluar dari bilikfail saya...

disebabkan aku ni jenis degil x mo sgt ikut nasihat org maka aku juga x suka nak bg nasihat kat org sebab prinsip aku semua org yang dah besar2 ni boleh pikir sendiri x yah dah aku nak nasihat2 segala lgpun bila bg nasihat dan org x mo ikut adalah makan ati...

so kalau ada sesapa mai wat luahan perasaan aku hanya akan dgr sahaja dan jarang aku nasihat apa2 melainkan memang dia mintak aku nasihatkan dia...disebabkan tu jugak x de nya aku nak nasihat mak2 muda kat opis aku ni suh semua bfkan dan cdkan anak depa...unless depa mai tanya aku hal2 tu kalau dak aku wat dunno aje la, biarpun dalam ati nak je suh depa semua breastfeed kan anak depa...kita x boleh mengubah orang dan jangan anggap nasihat kita akan diterima orang...walaupun nasihat kita itu adalah ikhlas

footnote: ini adalah sesi luahan perasaan semata-mata

3 comments:

  1. uish..sabo ye..xsemua org paham kita wat apa..huhu

    ReplyDelete
  2. besa la~~~

    tp aku pn ang bkn pernah dgr.

    ReplyDelete
  3. hehe
    kene byk2 bersabar la ngan mulut2 org sekeliling

    ape yg penting..kita tahu ape terbaik wookk utk anak kita.ehehhe

    pasal brg jual kat ofis tu, kita pon tak suke if org mai masuk ofis n jual mcm2..pastu wat muke if tamo beli.uhu

    ReplyDelete