Thursday, March 22, 2012

memilih..

dulu aku rasa masa zaman baby lagi senang kot bagi anak bujang aku si syauqi tu makan..masak la bubur ke apa ke orait ja dia..letak menu apa pun boleh ja..bagi la biskut ka makanan kita tengah makan pun dia datang sua mulut nak makan jugak...tapi sejak makin membesar dah makin memilih..huhu tu baru 2 tahun nak masuk 3 tahun karang kalau dah 6 tahun 7 tahun..haha cabaran sungguh membesarkan anak ni

kalau hari ni dia suka mee esok maybe kena masak bihun plak..nasi kalau kata hari ni nasi putih dia makan esok belum tentu lagi..kena kreatif sungguh nak sediakan makanan dekat dia..pengasuh dia pun cam pening..katanya sebelum ni masak mee ok ja makan, esoknya x mau dah..kena sekali tu dia masak nasi ngan sambal..syauqi ni dok pulun makan then buat sekali lagi x mau dah...pasni kena beli banyak la buku makanan budak-budak..haha

dan aku tengok si syaza tu turun semacam abang dia jugak..skang ni tengah mood excited jumpa makanan..kita makan pun dok sua la dia tu kot-kot orang suap..maklum la pemakan tegar..selain dari merangkap vacuum cleaner..bukan benda makan ja dia nak makan...apa benda dekat lantai semua nak kutip..harap-harap besar sikit kang x la memilih sangat bab makan..penuh harapan ni aku ni..haha

owh menu malam ni cuma ikan bawal masak sos dengan sayur goreng ikan masin plus telur dadar...berselera plak si syauqi makan..selain adik dok asyik nak masuk dalam pinggan si abang...esok kena fikir idea lain plak nak masak..ada aku penah dengar orang cakap kena ajar anak makan semua makanan yang boleh dimakan..nanti-nanti dah besar x mau plak..aku sangat jarang masak ikan..kena slalu la pasni.. (kalau ikan temenung aka kembung tu dekat market mau dak depa siang kat aku..haha malas sungguh aku nak siang ikan)

2 comments:

  1. jenuh klu anak picky sgt kan..xbuat y dia suka kang kurus keringlak..hehe..
    saya klu ikan bersisik, MEMANG akan suh gak penjual tu siang!

    ReplyDelete
  2. da 4 bulan dapur x berasap dua to x ley bau tumis-tumisan hu3

    ReplyDelete