Wednesday, March 7, 2012

cukupkah air anda minum setiap hari?

okeh ni bukan iklan penaja ke apa...cuma sharing dari kehidupan aku sehari-hari...dulu masa zaman skolah x penah pun aku bawak bekal air pegi skolah..masa matrik ke zaman universiti pun sama...apa kes kan nak bawak botol air..gila x cool..haha tah hapa-hapa punya pendirian

masa zaman matrik ada sorang member satu aras aku tu tiap-tiap hari memang gigih masak air...bekas air memang penuh kat tepi katil dia...sebab heater adalah share satu aras satu ja heater...heater tu la buat masak air, rebus telur, rendam megi..gila ajaib la dia berkhidmat untuk kami..okeh balik topik asal...member aku ni cakap dia kurang minum air...sebab tu bila dia kencing warna kuning pekat...time tu aku rasa macam oh..boleh ka buat penanda aras lagu tu..haha tapi lepas dah lama dan memang semua orang tau kot sehari kita kena minum at least 8 gelas...gelas besar mana? air apa?

dan masa dah kawen ada anak...aku pun ikut la rutin tetap sehari kena minum at least 2 liter..haha bunyi cam banyak kan...kembung la perut minum air banyak-banyak...jap lagi ulang toilet la minum air sampai 2 liter sehari..macam-macam lagi la andaian aku jumpa, tapi demi nak breastfeedingkan anak aku telan jugak 2 liter tu...memang la awal-awal rasa macam terseksa tapi bila dah lama macam x cukup plak

tapi yang menariknya memang aku minum sehari 2 liter..tapi kekerapan aku ulang p toilet lebih kurang dari orang yang x bawak bekal air...maka mana teori minum air banyak-banyak kena ulang p toilet? lagipun ada fakta yang aku penah baca yang kita kena cukupkan air dalam badan kita supaya pundi kencing dan buah pinggang kita sihat...dan aku rasa teori tu betul la kot..kalau dah kurang air..kepekatan garam dalam badan pekat..buah pinggang turut x sihat...lama lagi aku nak guna buah pinggang aku tu

maka korang cukupkah air yang korang minum sehari-hari?

2 comments:

  1. sponsor bio-aura kat umah sewa kami bole x kak? ;p

    ReplyDelete
  2. hamboih...rumah akak ko ni pun x ber bio aura camna nak sponsor org nih..haha cer jawab sket?

    ReplyDelete