Thursday, March 15, 2012

krisis bahasa

bukan aku tapi anak bujang aku..haha sebab aku dengan encik hubby adalah bertutur dalam bahasa yang tidak sama...biarpun kebanyakan words yang kami guna tu macam sama tapi ada certain benda tu memang nampak la bezanya...dan aku rasa si syauqi tu macam confuse la jugak nak guna word yang mana satu..ikut mama ke papa..haha kadang tu macam lawak pun ada jugak bila kami dua-dua kalut dok sebut bagi syauqi ikut konon cam lawan sapa lagi teror nak bagi si syauqi ni sebut..haha

antara perkataan yang slalu la x sama tu yang aku rasa selalu dok guna

1. tengok dua-dua gambaq tu nampak la dua benda berbeza kan satu kasut satu lagi selipar...dan encik hubby pun sebut dua-dua ni selipar dan kasut..tapi haha dekat kedah ni dua-dua biasa panggil kasut...sandal ka, selipar ka, kasut ka semua adalah kasut...aku rasa si syauqi panggil semua adalah kasut

2. hat ni lagi satu...kalau atas adalah roti hat bawah tu biskut tapi kat kedah atas tu roti keping kot, bawah pangge roti mayat x pun roti 4 sagi...haha hari tu beria-ria encik hubby ajar anak dia sebut biskut tapi syauqi dok bunyi roti la jugak..maybe sebab pengasuh dia pun kedah jugak maka bunyi sebutan dia lebih kearah kedah jugak..nasib aku x dak bibik kalau dak indon la anak aku
3. ni plak nama biasa dia basikal la kan..kat kedah nama dia bertukar jadi gerek..haha syauqi selalu sebut gerek la plus pelat dia lagi..so encik hubby mesti suh aku translate dulu apa anak bujang dia nak bagitau
4. hat ni plak common la kot kat kedah ni orang panggil ayaq..encik hubby plak air..penah dulu syauqi balik kampung tokmek dia trus confuse, orang tanya nak air x? dia diam ja dah lama tu dok jerit-jerit nak ayaq, nak ayaq..haha ada skali tu sebut dua-dua plak, ayaq banyak, air banyak haha

5. hat ni paling aku suka..haha sebab dari rumah aku nak ke bertam tengah dok buat jalan sebab projek kereta api laju tu..maka banyak la kenderaan ni kat jalan..encik hubby panggil kereta nyodok..read:dalam slang klate yer, aku plak panggil backhoe..syauqi plak sebut ho..mean backhoe...pastu pakat gelak2 laki bini..haha encik hubby pastu dengan ayat sedih..syaza la ikut papa haha

betul la bahasa dia backhoe..tak caya ampa p google tengok mesti image tu yang kluaq...haha

4 comments:

  1. syauqi anak kedah sejati!..hehehe...atirah tak leh jadi kedah sgt.papa die awal2 lg hasut ckp kl..hehe

    ReplyDelete
  2. sy terbalik...hubby yg selalu ckp cm awak...huhu

    ReplyDelete
  3. ahahaaa.. betul2..memang boleh jadi krisis bab bahasa n istilah ni...terutama yang melibatkan negeri..hehe

    ReplyDelete
  4. ahahaaa.. betul2..memang boleh jadi krisis bab bahasa n istilah ni...terutama yang melibatkan negeri..hehe

    ReplyDelete