Wednesday, January 19, 2011

legionnaire

tengok akan tajuk kat atas cam eh ape benda kan legionnaire tu..ooh tiba-tiba makcik jadi rajin nak bercerita pasal penyakit alah ada la selit-selit sikit pasal study dah nama pun student separuh masa kan...itu baru separuh habis kalau sepenuh masa?? fikir-fikirkan haha ni sebab pagi ni terbaca cerita psal penyakit ni dekat bali yang entah bila aku nak jejak kaki...

sedutan akhbar kosmo
DENPASAR - Pihak berkuasa Indonesia masih menyiasat laporan tentang wabak penyakit legionnaire yang merebak di pulau peranginan Bali, kata seorang pegawai semalam selepas 10 warga Australia pulang ke negara asal mereka dengan dijangkiti penyakit tersebut.
Ketua Jabatan Kesihatan Bali, Nyoman Sutedja berkata, kerajaan Australia telah memberikan maklumat mengenai kemungkinan berlakunya wabak tersebut tetapi setakat ini tiada tanda-tanda penyakit itu ditemui.
"Kami sedang menyiasat selepas menerima satu laporan daripada konsulat Indonesia. Kami tidak menerima laporan mengenai individu yang dijangkiti penyakit legionnaire daripada hospital-hospital di sini," katanya.
"Pihak kami percaya penyakit itu berpunca daripada hotel-hotel yang gagal menyediakan bekalan air bersih," tambahnya.
Jabatan Kesihatan Australia Barat memberi amaran kepada rakyat negara itu yang melawat Bali baru-baru ini supaya berwaspada mengenai simptom penyakit legionnaire yang boleh membawa maut jika tidak dirawat segera.
Simpton penyakit legionnaire menyerupai selesema yang antara lain seperti demam, ketar, sakit otot, sakit kepala, letih, hilang selera makan, cirit birit, batuk kering dan sukar bernafas.
Penyakit itu berpunca daripada bakteria yang membiak dalam air terutamanya persekitaran panas seperti tab mandi, tangki air panas, sistem paip air dan sistem penghawa dingin. - AFP
sedikit info yang aku baca dari laman web plak

penyebab sakit ini adalah dari bakteria Legionella
  • boleh merebak melalui air dan sistem penyejuk udara bangunan besar(air cond) dan juga shower tetapi tidak merebak dari manusia kepada manusia.
  • simptom penyakit ini adalah demam, menggigil, dan batuk. ada juga yang mengadu tentang sakit kepala dan sakit otot.
  • simptom biasa berlaku selepas hari ke 2-14 selepas terdedah kepada bakteria tersebut.
  • penyakit ini sukar dibezakan dengan pneumonia lain kerana simptom yang hampir sama.
  • penyakit ini boleh dikesan dengan ujian x-ray ataupun ujian makmal bagi menentukan bakteria penyebab penyakit.
kumpulan berisiko

  • berumur 65 tahun keatas
  • perokok
  • menghidap masalah jantung
  • menghadapi sistem imuniti yang lemah

biasa dirawat dengan antibiotik Erythromycin

sedikit info selingan di pagi hari...

3 comments:

  1. takutnya.. kang merebak cam JE, H1N1 bagai plak..

    ReplyDelete
  2. sistem air kat malaysia ni bersih rasanya x jd kot kes ni merebak kat cni plak...melainkan ada pembawa

    ReplyDelete