Friday, February 3, 2012

si manis stevia


semalam selepas sesat barat mencari kilang produk minuman untuk inspection dan selepas sesi sejam setengah inspection berjumpa dengan satu fakta yang menarik untuk dikongsi dengan semua...jangan salah faham aku bukan nak jual produk depa ni cuma rasa menarik dengan apa yang diusahakan mereka.. :)

dan jugak selepas balik surf internet pasal pokok ni dekat cni, cni dan jugak sini..aku rasa macam semakin teruja nak kenal lebih lanjut..hihi pokok stevia kalau ikut nama orang kat kilang tu bagi kemarin pokok gula katanya...at first aku macam biasalah tengok kilang minuman...x fikir lebih lanjut..tapi bila dia bercerita pasal pokok stevia ni macam menarik...pokok ni adalah seperti tebu, ada rasa manis dari hujung pucuk ke hujung akar..hebat..dan dekat belakang kilang tu ada pokok tu dia kasi selai je pun untuk aku rasa dan ye memang manis pun..padahal aku cuma gigit sikit saja

antara lain kebaikan dia yang dibagitau
-boleh gantikan gula..ambik daun ni letak dalam dua helai yang fresh atau dah kering dalam air bancuh dah cukup manis dah
-air yang dibancuh tadi x kan menarik perhatian semut..hebat
-baik untuk penghidap kencing manis

dan paling aku suka bila dia kata pokok ni nak order cuma rm10 sepokok..haha dan-dan aku order
oh lepas ni lagi lambat la gula kat rumah aku nak bergerak..skang pun 2 bulan sekali beli gula..sebab jarang minum air bergula..kalau bancuh air cam milo ke teh banyak letak susu pekat dari gula..masak lagi la x letak gula..ke ada jugak orang goreng ayam letak gula??

1 comment:

  1. maklumat lanjut mengenai produk stevia boleh layari: www.manis-stevia.com

    ReplyDelete