Wednesday, September 21, 2011

penggunaan walker untuk bayi cepat berjalan...betulkah?

situasi raya hari tu time jumpa sedara mara sambil borak-borak pasal anak

dia: dah brapa bulan syaza?
aku: dah 4 bulan
dia: kuat la badan dia leh berdiri macam tu, boleh dah ni letak lam walker
aku: x nak la, x ajar anak letak lam walker, syauqi dulu pun x ajar gak
dia: ya ka, kalau letak boleh cepat berjalan
aku: syauqi dulu tolak kotak ngan bakul ja, 10 bulan dah jalan dah

ok setiap budak-budak lain kan perkembangan dia, ada yang aktif cepat ja dah meniarap, menyulur then merangkak dan berjalan, ada plak yang jenis ayu sopan-sopan sikit ambik masa untuk memulakan langkah pertama...dah nama pun lain-lain budak lain-lain ragam kan, usahlah nak dibanding-banding semua tu janji sihat membesar elok sudahlah

cam situasi aku, aku masa zaman syauqi memang berkira-kira pasal penggunaan walker dan dari segi pembacaan aku dari satu cerita ke artikel semua x cakap pun pasal kebaikan walker dan tersemat la kat kepala otak aku ni walker itu tidak bagus untuk perkembangan bayi...mana teori yang kata walker boleh cepatkan baby berjalan? memang la aku x percaya

kalau ada yang letak anak lam walker tu hak masing-masing la kan, usah nak dipaksa orang lain buat hal yang sama...cam kes aku, aku x kasi letak lam walker, biarlah dia develop body dia sendiri, biarlah secara natural...sebab dari pembacaan aku walker akan melatih otot yang salah untuk kaki bayi dan akan beri effect pada perkembangan dia bila dah besar nanti dan insya Allah syaza pun nanti cam abang dia jugak, ko men la tolak kotak ngan bakul tu kalau nak cepat berjalan (bunyi ayat cam kejam...haha)



ohh aku memang x paksa orang ikut cara aku...lain orang lain la cara nak membesarkan anak kan...anak itu ibarat kain putih, ikutlah macam mana korang mencorakkan dia..

footnote: gambar model adalah syauqi dulu-dulu sebab syaza belum lagi pandai nak tolak-tolak kotak ni, pandai meniarap dan menyulur ja

2 comments:

  1. wah, nostalgianya gambar2 ni~~~ :')

    ReplyDelete
  2. ingatkan model ni syaza..mmg terror la kalau 4bulan dh boleh diri mcmni. yup saya pon rasa terpulang pd individu cemana nk didik anak2 dia. budak2 ni, mmg ada walker, tp jarang jugak guna. dorang tak berapa suka naik. hilda punya walker, hadif pulak yg suka naik hahahaha

    ReplyDelete