Wednesday, June 15, 2011

pengalaman kedua...x sama macam pertama

dah nak masuk 2 bulan anak baru nak cerita pasal experience bersalin kan...tapi x pe lah sebagai kenang-kenagan dan ingatan bagi mek kecik tu bila dia besar nanti...bila tgk ohh macam tu rupanya aku dilahirkan dulu..eceh

aku hari kan patutnya due 15hb4 2011 tapi masa tu memang mek tu x nak kuar kot sedap dok lam perut mak dia lansung x ada tanda2 apa...habis semua petua nak bagi beranak dah aku terai..dari minum air kelapa (habis satu mayang) pastu ada orang petua suh basuh dinding bilik air...haha part ni mak aku suka berkilat je bilik air dia aku wat keja... pastu orang petua minum air teh dengan kuning telur pun aku try tapi kot lambat effect dia kot sebab lepas minum x trus sakit pun

then en hubby plak macam biasa la balik ujung minggu...dia kata nak balik sp jap ada hal...aku pun masa tu kata nak ikut kot2 sebab jalan jauh blh rasa2 nak bersalin...tapi sampai balik kg balik pun x sakit jugak...sempat la makan ice cream cornetto idaman kalbu (nak kena pantang setahun ni...huhu) aku ada cakap kat en hubby yang aku rasa macam 18hb mesti aku beranak, dia tanya kenapa? aku pun x tau..cuma rasa di hati macam tu..padahal masa cakap tu x dak pun tanda-tanda nak beranak

lepas dah settle semua urusan en hubby plak naik bas balik ke kl tempat berkursus dan elok2 je en hubby sampai duta dalam pukul 4 pagi cam tu aku mula rasa sakit...awal tu dalam 30 minit sekali, awal tu aku ingatkan sakit perut sebab malam tu makan laksa melampau pedas...pegi toilet kena plak paip air tercabut...kena kujut akak aku pegi tutup paip kat luar... masa pegi toilet tu tgk ada tanda darah...dah rasa nervous tapi pukul 5 br kejut mak kata dah ada tanda darah..time ni bajet lam ati sempat kot tunggu hari cerah...sempat kot breakfast dulu

tapi masuk pukul 6 dah makin kerap...dalam 5 minit sekali dah mak pun kejut kak aku suh bgn hantar aku g sepital...kak aku plak ingat nak pegi check perut biasa tu siap marah2 kata tunggu la dah siang nanti (time ni dia baru nak tido lepas aku kejut dia kes paip air pecah tu)...dah explain kata sakit nak beranak baru dia siap2...

sampai hospital nurse situ blh plak dok tanya macam2 padahal time aku memang aku rasa bukan 5 minit sekali dah tapi kerap sangat2 dah...tanya pasal kes uri rendah tu padahal doktor dah tulis dalam tu kata uri dah ok...ada sorang nurse suruh aku p kencing tapi aku memang x blh pegi dah sebab sakit sangat dan bila check bukaan dah 7cm...dan elok langkah ke labour room naik katil, nurse pecahkan air ketuban dah nak beranak pun air ketuban belum pecah lg teran 5 kali selamat lahirkan bb...nurse tu sempat puji pandai teran apa semua..habis ni dah kali kedua..dan syukur jugak dimudahkan cara

oh koyak kali ni macam hari tu jugak banyak jugak jahitnya...sampai aku troma kes jahit tu...huhu time jahit x sakit tapi bila dia lap dengan tisu tu azab la sakit..kuat kot dia tekan tisu tu, biarpun rasa lega sebab kejap sangat sakit kali ni dari pukul 4 ke pukul 7.12pagi...3 jam saja tapi contraction tu memang azab sungguh...macam tu rupanya rasa sakit bersalin normal

tapi kali ni sempat la rasa rooming in dengan baby sebab dari lahir sampai keluar wad memang baby ada kat sebelah ja...hospital tu plak aman sungguh sebab hari tu cuma aku dengan akak lagi sorang je bersalin...duk wad pun aman gila sebab orang x dak
ni la mek kecik tu  NURUL SYAZA RAIHANAH yang maksud cahaya jambangan bunga yang harum
berat masa lahir 3.3kg...lepas 10 hari dah naik 3.8kg  timbang lagi 20 hari naik 4.1kg dan last timbang 30 hari 4.5kg
pipi gebu semacam sebab masa hujung2 sebelum lahir mak dia makan bahulu satu tupperware besar...hehe

3 comments:

  1. sedapnya nama syaza. :)

    suka betul tgk dia gebu2 camtu. alhamdulillah semua dah selamat kan. sronok baca citer awak. bila la tur kita nak rasa terima puteri plak ni.

    ReplyDelete
  2. huhu..debarnya nk tggu kami lak beranak..huhu..harap2nya sat ja la..kiranya ampa xsempat amek ubat apa la ek?huu

    ReplyDelete
  3. intan : kena beranak lg la tu br tau dapat girl ke boy plak...kami nak rehat pjg plak dah dapat sepasang ni

    cik ah: mintak2 la dimudahkan...kami memang x sempat masuk ubat apa2 la sebab lepas depa bg pecah air ketuban trus bersalin

    ReplyDelete